TAKRIFAN
PERINGKAT PADA PERNYATAAN KEPUTUSAN UJIAN PENCAPAIAN SEKOLAH RENDAH
1. Keputusan
peperiksaan dikeluarkan sekali sahaja dalam bentuk pernyataan keputusan. Calon
akan menerima pernyataan keputusan peperiksaan daripada pihak sekolah.
2. Permohonan
pembetulan maklumat pada pernyataan keputusan peperiksaan boleh dibuat dalam
tempoh 30 hari selepas pengumuman keputusan peperiksaan.
3. Keputusan
calon yang melakukan salah laku semasa peperiksaan akan dicatatkan seperti
berikut:
3.1 DIGANTUNG sekiranya calon berkenaan
disyaki melakukan salah laku semasa peperiksaan dan keputusannya hanya akan
dikeluarkan selepas siasatan tentangnya selesai.
3.2 DIBATALKAN sekiranya calon telah terbukti
melakukan salah laku.
4. Pencapaian
dalam mata pelajaran yang diduduki akan dilaporkan mengikut peringkat seperti
berikut:
PERINGKAT | TAKRIFAN |
A | CEMERLANG |
B | BAIK |
C | MEMUASKAN |
D | MENCAPAI TAHAP MINIMUM |
E | BELUM MENCAPAI TAHAP MINIMUM |
T | TIDAK HADIR |
PERATURAN
PENTADBIRAN PERMOHONAN PENYEMAKAN SEMULA KEPUTUSAN PEPERIKSAAN
1. Permohonan
penyemakan semuia keputusan hendaklah dibuat dalam tempoh tiga puluh hari dari tarikh keputusan diumumkan.
2. Permohonan
hendaklah dibuat dengan menggunakan Borang Permohonan Penyemakan Semula
Keputusan Peperiksaan / Kes T (LP/Am 65A). Permohonan yang tidak menggunakan
borang ini atau tidak lengkap tidak akan diproses.
3. Borang
Permohonan Penyemakan Semula Keputusan Peperiksaan / Kes T (LP/Am 65A) boleh
didapati di sekolah, Sektor/Unit Penilaian dan Peperiksaan, Jabatan Pendidikan
Negeri, Kaunter Penyemakan Semula Keputusan Peperiksaan Lembaga Peperiksaan
Putrajaya atau melayari laman web Lembaga Peperiksaan http://lp.moe.gov.my
4. Permohonan
Penyemakan Semula Keputusan Peperiksaan perlu disertakan dengan perkara
berikut:
4.1 satu (1) salinan pernyataan keputusan peperiksaan UPSR
(disahkan oleh Guru Besar/ Pegawai Kerajaan Kumpulan A)
4.2 Wang Pos / Kiriman Wang / Bank Draf ditulis atas nama PENGARAH PEPERIKSAAN
(sila rujuk No. 5- Kadar Bayaran dan No. 6 - Kaedah Bayaran)
4.3 dua (2) sampul surat beralamat sendiri berukuran 11cm x 22cm yang telah dilekatkan setem RM1.00
5. Kadar
bayaran penyemakan semula keputusan peperiksaan UPSR ialah RM50.00 bagi setiap mata pelajaran. Permohonan penyemakan semula
keputusan Kes T tidak dikenakan bayaran.
6. Kaedah
bayaran:
6.1 Permohonan
melalui pos:
i. Pembayaran
hendaklah menggunakan Wang Pos / Kiriman Wang / Bank Draf yang ditulis atas
nama PENGARAH PEPERIKSAAN. Kokotkan
Wang Pos / Kiriman Wang / Bank Draf pada Borang Permohonan Semak Semula / Kes T
supaya tidak tercicir.
ii. Cek
persendirian tidak diterima.
6.2 Permohonan
melalui Kaunter Lembaga Peperiksaan:
i. Pembayaran
boleh menggunakan Wang Pos / Kiriman Wang / Bank Draf yang ditulis atas nama PENGARAH PEPERIKSAAN. Pembayaran
menggunakan wang tunai juga diterima.
ii. Cek
persendirian tidak diterima.
PERATURAN
PENTADBIRAN PERMOHONAN PENYEMAKAN SEMULA KEPUTUSAN KES T
1. Permohonan
penyemakan semula keputusan hendaklah dibuat dalam tempoh tiga puluh hari dari tarikh keputusan diumumkan.
2. Permohonan
hendaklah dibuat dengan menggunakan Borang Permohonan Penyemakan Semula
Keputusan Peperiksaan / Kes T (LP/Am 65A). Permohonan yang tidak menggunakan
borang ini atau tidak lengkap tidak akan diproses.
3. Borang
Permohonan Penyemakan Semula Keputusan Peperiksaan / Kes T (LP/Am 65A) boleh
didapati di sekolah, Sektor/Unit Penilaian dan Peperiksaan, Jabatan Pendidikan
Negeri, Kaunter Penyemakan Semula Keputusan Peperiksaan Lembaga Peperiksaan
Putrajaya atau melayari laman web Lembaga Peperiksaan http://lp.moe.gov.my
4. Permohonan
Penyemakan Semula Keputusan Peperiksaan perlu disertakan dengan perkara
berikut:
4.1 satu
(1) salinan pernyataan keputusan peperiksaan UPSR
(disahkan oleh Guru Besar/ Pegawai Kerajaan Kumpulan
A)
4.2 dua (2)
sampul surat beralamat sendiri berukuran 11cm x 22cm yang telah dilekatkan
setem RM1.00.
5. Borang
yang lengkap diisi hendaklah dimasukkan ke dalam sampul surat. Tulis perkataan "PENYEMAKAN SEMULA KEPUTUSAN UPSR
2017" pada sudut atas kiri sampul surat tersebut dan hantar kepada
Pengarah Peperiksaan di alamat berikut:
Pengarah Peperiksaan
Lembaga Peperiksaan
Kementerian Pendidikan Malaysia
Aras 7, Blok E11,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62604 Putrajaya
(u.p: Unit UPSR)
6. Borang
permohonan yang diterima selepas 30 hari dari tarikh pengumuman rasmi keputusan
UPSR tidak akan diproses.
7. Keputusan
permohonan akan dimaklumkan dalam tempoh dua (2) bulan dari tarikh tutup permohonan.
8. Keputusan
Penyemakan Semula Keputusan Peperiksaan / Kes T adalah muktamad dan akan
dimaklumkan kepada calon melalui surat rasmi.
-ADMIN
No comments:
Post a Comment